DE THEORIE VAN ALFRED ADLER
Inleiding in de individualpsychologie
PROF. DR. Eva Dreikurs-Ferguson
ISBN 978-90-817789-1-6
NUR 770
Nederlandse uitgave BoeveBoeken, 2013
Vossestaart 102, 8281 LV Genemuiden
www.boeveboeken.nl
Omslagontwerp: Alkundi art & design, 8224 HJ Lelystad
Drukwerk: Druckhaus Humburg GmbH & Co KG, 28325 Bremen
Paperback 75 pagina's
Origineel
uitgegeven door Adlerian Psychology Association of British Columbia,
onder de titel “Adlerian Theory: An Introduction”
Copyright © 1984 Eva Dreikurs Ferguson
Vertaald uit het Engels door Theo Joosten, Leeuwarden
Dit boek is geschreven om u kennis te laten maken met de belangrijkste principes van de psychologie van Alfred Adler in een vereenvoudigde en compacte vorm. Velen hebben aangegeven behoefte te hebben aan een dergelijk boek. Hoewel de Adleriaanse theorie op het eerste gezicht eenvoudig lijkt, wordt bij nader inzien duidelijk dat de theorie een grote diepte bezit.
Dit boek is voornamelijk gebaseerd op een serie lezingen over de theorie van Alfred Adler gehouden op de Rudolf Dreikurs Summer School, georganiseerd door "the International Committee of Adlerian Summer Schools and Institutes" (ICASSI), in Bad Gastein te Oostenrijk, in de zomer van 1982.
Rond 1900 was Adler arts met een algemene praktijk. In die tijd
hielden de meeste artsen en andere mensen er dualistische ideeën op na
met betrekking tot lichaam versus geest en rede versus emotie. Adler
kwam in die tijd echter tot het vermoeden dat zwakte in de organen van
het lichaam (hij noemde dit “orgaanminderwaardigheid”) in vele gevallen
een psychologische betekenis had. In 1902 sloot hij zich aan bij de
psychoanalytische groep van Freud. In de jaren daarna raakte hij steeds
meer geïnteresseerd in psychologische processen.
Een aantal jaren
was Adler actief lid van de groep van Freud. Al spoedig ontwikkelde hij
ideeën over de aard van de menselijke motivatie en het menselijk gedrag
die sterk verschilden van Freuds ideeën. In 1911 verliet hij de groep
van Freud en tussen 1911 en 1914 verdiepte hij zijn denkrichting, die
hij Individualpsychologie noemde.
Tegen 1920 had Adler zijn
gedachtegoed systematisch uitgewerkt en praktische toepassingen
geformuleerd die mensen uit alle lagen van de bevolking tot steun waren.
Hij stond in hoog aanzien als psychiater en kindertherapeut. Tot zijn
dood in 1937 ging hij door met het ontwikkelen van zijn theorie en het
uitbreiden van zijn professionele invloed.
Adlers Individualpsychologie is een persoonlijkheidstheorie
die sociaalpsychologisch, ontwikkelingsgericht en cognitief van aard
is. Vanaf het begin had de theorie unieke, fundamentele concepten. In
het begin van de vorige eeuw toen Adler arts was en lichamelijk zieke
patiënten behandelde, ontwikkelde hij een psychologische theorie
gebaseerd op orgaanminderwaardigheid. Een bredere theorie, ontwikkeld
tussen 1910 en 1920, richtte zich op persoonlijkheids- en kind
ontwikkeling; en op de diverse manieren waarop het individu er naar
streeft gevoelens van minderwaardigheid te overwinnen. Vanaf eind jaren
'20 tot 1937 richtte hij zich op de fundamentele behoefte van ieder mens
te willen behoren tot de menselijke gemeenschap en te voelen dat hij
daarin een plaats heeft. Hij stelde dat ieder individu ernaar streeft
een bijdrage te leveren, terwijl de samenleving als geheel streeft van
een minus naar een plus en naar een ideaal van volmaaktheid. Een naar
boven gericht streven is kenmerkend voor de groep. Een inherent vermogen
van alle individuen is juist een horizontaal streven gebaseerd op
gelijkwaardigheid en samenwerking. Wanneer een mens het gevoel heeft dat
hij geen plaats heeft en geen bijdrage kan leveren, zal hij op grond
van een misplaatste overtuiging gevoelens van minderwaardigheid trachten
te overwinnen door een streven naar superioriteit.
De naam Individualpsychologie heeft betrekking op het ondeelbare; de eenheid van iedere persoon.
Ieder mens is een “individuum” dat als een geheel functioneert. De
naamgeving van Adlers psychologie had niet de bedoeling een
tegenstelling te creëren met sociale processen en sociale psychologie;
en ook niet om het individu tegenover de maatschappij te plaatsen. Adler
omarmde juist de onderlinge afhankelijkheid tussen persoon en
maatschappij. De naam had de bedoeling de aandacht te vestigen op de
ondeelbare eenheid van het individu in een tijd dat anderen - met name
Freud - een verdeelde persoonlijkheid benadrukten. Daarbij werd
aangenomen dat delen van de persoon met elkaar in een innerlijke strijd
binnen het individu gewikkeld waren. Voor Adler bestond de persoon niet
uit gescheiden onderdelen. Het is veeleer zo dat de persoon als geheel
zich op de buitenwereld oriënteert. De nadruk op holisme in de Individualpsychologie is een fundamenteel deel van de theorie.
De eenheid van de persoonlijkheid werd levensstijl
genoemd. Dit is een vakterm die weergeeft dat elk mens een eenduidige
en unieke richting in het leven zoekt. Levensstijl zoals beschreven door
Adler mag niet worden verward met het alledaags gebruik van die term.
Dat geeft namelijk een manier van leven aan (levensstijl) die verandert
al naar gelang de tijd en de omstandigheden. Die interpretatie van de
term weerspiegelt een tamelijk oppervlakkige en gedragsmatige wijze van
omgaan met de omgeving, hetgeen juist het tegenovergestelde is van wat
Adler ermee bedoelde. Hij bedoelde er de lange termijn oriëntatie van de
mens tijdens zijn leven mee. Levensstijl heeft betrekking op de
opvattingen die iemand ten diepste heeft over zichzelf, anderen en het
eigen levensdoel.
Het concept van holisme en eenheid van persoonlijkheid geeft een fundamenteel principe van de Individualpsychologie weer.
Een tweede belangrijk beginsel is dat elk menselijk gedrag doelgericht is en de betekenis van iemands gedrag alleen maar kan worden begrepen als de doelen van de betreffende persoon bekend zijn.
Adlers
doeloriëntatie is belangrijk om drie redenen. Eén is dat doelen
constructies zijn die de mens zelf creëert. Een doel is een subjectieve
aangelegenheid en Adlers theorie richt zich op subjectieve processen.
Ten tweede is een doel een cognitief gebeuren, waarin ieder keuzes maakt en beslissingen neemt. Adlers theorie richt zich op zelfbepaling. Volgens
Adler is deze psychologische bepaling niet gebaseerd op historische
gebeurtenissen in het leven van de persoon, maar op de keuzen en
beslissingen van de persoon bij het uitzetten van zijn koers naar
toekomstige resultaten. Ook geeft de toekomstgerichte oriëntatie van Adlers theorie optimisme aan, die is inherent is aan deze theorie.
Het
gezichtspunt dat gedrag wordt bepaald door doelen is de basis voor
therapie en rehabilitatie. Het geeft mogelijkheid voor verandering: men
kan de geschiedenis niet veranderen, maar men kan wel iemands
bedoelingen veranderen.
De term teleologisch
benadrukt de doelgerichtheid van Adlers theorie. In de 19e eeuw had het
woord "teleologisch' een religieuze betekenis, waarbij een ultieme
bestemming een reeks gebeurtenissen bepaalde. Dat is niet wat Adler
bedoelde en is ook niet een moderne interpretatie van het woord. Hij
bedoelde “teleologisch” niet als mystiek, omdat het voor hem geen
verwijzing inhoudt naar een ultieme werkelijkheid, maar duidt op het
plan of doel dat een individu heeft gecreëerd.
Een derde principe is dat de mens bovenal een sociaal wezen
is. Menselijke gedragingen kunnen alleen maar ten volle worden begrepen
vanuit hun sociale betekenis. Het is deze sociale aard van de mens die
de basis vormt voor "de behoefte erbij te horen". Dit is door Adler Gemeinschaftsgefühl (Social Interest) genoemd.
Kortom: Adlers theorie is holistisch, teleologisch en sociaal. De vele originele ideeën van Adler over privé logica en gezond verstand, minderwaardigheidsgevoel, ontmoediging en bemoediging, gezinssamenstelling, de levenstaken sluiten naadloos aan bij deze drie fundamentele principes.
Ze worden allemaal beschreven in dit boek.
INHOUD
Voorwoord
1 INLEIDING
2 GEMEENSCHAPSGEVOEL EN DOELGERICHT GEDRAG
3 MOED, MINDERWAARDIGHEIDSGEVOEL en STREVEN NAAR SUPERIORITEIT
4 PRIVÉ LOGICA, GEZOND VERSTAND, EN LEVENSSTIJl
5 GEZINSSAMENSTELLING EN RELATIES TUSSEN KINDEREN UIT ÉÉN GEZIN
6 JEUGDHERINNERINGEN, GEBRUIKSPSYCHOLOGIE, BEWUST EN ONBEWUST
7 EMOTIES, GEWETEN, EN SCHULDGEVOELENS.
8 NATUURLIJKE EN LOGISCHE GEVOLGEN, PSYCHOPATHOLOGIE EN COUNSELING
Geraadpleegde literatuur.
Aanbevolen literatuur.
De theorie van Alfred Adler
- Model: 978-90-817789-1-6
- Beschikbaarheid: Op voorraad
-
€ 10,95
- Excl. BTW: € 10,33